
Milí čtenáři MUSICOLOGICY, dovolím si ve svém Editorialu být velmi stručná a tedy prostě informovat o tom, co v listopadovém čísle naleznete. Z rubriky hudby "jazzového okruhu" bych upozornila na trojici článků od Tomáše Zajíce Skalského, Pavlíny Radochové a Tomáše Vrtka, kde reflektují podzimní ozvěny jinak jarního Jazzfestu Brno. Jak zahájila Filharmonie Brno svoje abonmá "Filharmonie v divadle" se dozvíte v článku Dominiky Volfové, náš redaktor Patrik Červák si vzal na paškál dvě operní…
„Když padají bomby, múzy mlčí“. Pravdivost tohoto dávno překonaného výroku může být dnes nepochybně popřena; jsou to právě války, které na jedné straně svými bezprecedentními hrůzami ničí životy generací, na straně druhé tyto tragédie ale pudí umělce k zachycení oněch katastrofálních skutečností do svých patrně nejniternějších, nejexpresivnějších a nejgeniálnějších opusů. Ač to tak na první pohled nevypadá, společnou tematikou oper Mistrová, aneb Když bolševici zrušili Vánoce…
Koncert Filharmonie Brno s názvem Z Kytice a Aladina se konal 23. 11. 2016 (s následnou reprízou 24. 11. 2016) v Janáčkově divadle. Šlo o 1. abonentní koncert v rámci abonmá Filharmonie v divadle, které se letos se svými 5 koncerty koná jako jediné právě v Janáčkově divadle. V první polovině zazněla kantáta Svatební košile Bohuslava Martinů, v druhé části potom časově náročnější Klavírní koncert C dur Ferruccia Busoniho. Kantáta Svatební košile byla…
Poslední listopadový koncert souboru Czech Ensemble Baroque s názvem Hudba za doby Rudolfa II. představil velmi zajímavý program postmoderních skladatelů druhé poloviny 16. století. Samozřejmě, s adjektivem postmoderní mohou v kontextu s tímto obdobím vznikat různá nedorozumění a nepříjemné rozbroje, avšak tito manýrističtí autoři přelomu vrcholné renesance a raného baroka, v kontextu své doby a v náznaku synkreze staré a nové praxe, mohou dnes být označeni za postmodernisty;…
Již třetím rokem po sobě festival Jazzfest Brno uskutečnil krom tradičně nabitého jarního programu i podzimní překvapení v podobě zářivých hvězd světového jazzu. Po předloňském koncertě Herbieho Hancocka, resp. loňském úžasném vystoupení Avishaie Cohena s brněnskou filharmonií letos následovaly hned koncerty tři – v Sonocentru zahráli John Scofield na podporu svého nejnovějšího alba Country for Old Men a týden po něm tuniský zpěvák a hráč na arabský Oud Dhafer Youssef. Tuto sérii…
Partneři
MUSICOLOGICA
internetový časopis
Ústavu hudební vědy
Filozofické fakulty
Masarykovy univerzity
ISSN 1805-370X
Partneři