
Původ Stendhal (*1783 †1842), vlastním jménem Henri Marie Beyle, pocházel z Grenoblu. Jakožto obdivovatel Napoleona jej doprovázel při dobyvačných výpravách, díky čemuž se roku 1800 poprvé dostal do Itálie, která mu učarovala (v Itálii se odehrává mnoho z jeho románů např. Život Henryho Brularda). Po Napoleonově pádu cestoval také do Španělska, Ruska či Německa (mj. podle rodiště J. J. Winckelmanna si zvolil svůj pseudonym). Třikrát navštívil i Londýn (anglicismy používal…
K fotografování ho přivedla hudba, kterou jako náctiletý miloval. Sám říká, že ač textům angličtině nerozuměl, hudbu intenzivně prožíval. Někdy kolem roku 1975 vznikly jeho první fotografie, když jako 20letý dokumentoval holandského hudebníka Hermana Brooda a jeho skupinu v Groningenu. Tyto fotografie postupně proslavily nejen Brooda, ale i Corbijna. Zúčastnil se 18měsícíčního kurzu fotografie v Haagu a poté pracoval jako asistent Gijsberta Hanekroota v Amsterdamu. Brzy se ale rozhodl…
Kdo nikdy v Sobotce nebyl, se obvykle jen nedůvěřivě zeptá: „Co tam proboha celý týden děláte?“ Odpověď není těžká. Hlavní náplní jsou pro největší procento účastníků festivalu dopolední dílny – od tvůrčího psaní, přes literární kritiku až po překladatelství z různých jazyků. Odpoledne pak následuje přehršel dalšího programu. Označit Šrámkovu Sobotku pouze jako literárně-jazykový festival by bylo přinejmenším neúplné. Doprovodný program je rozepjat do mnoha…
Malý prostor, který vyhovuje „vlakovým“ čtenářům, autora v ničem neomezuje. Užívá si ho a beze strachu (ale s lehkostí) pěchuje vynalézavostí. Současný spisovatelův projev (jazyk) podporují výrazné ilustrace Stanislava Setinského. Autor na čtenáře nechrlí pouze do extrému hnané příhody, místy zpomalí u skutečností, které vzájemně spojují dnešní osamělý druh homo sapies sapies napříč rovnoběžkami. Etgar Keret: Najednou někdo klepe na dveře. Přeložily…
Detailů je sbírka plná. Lze ji chápat jako mozaiku střihů a momentek, které dodávají běžným jevům na významu už tím, že je staví do zorného pole. Kontrast bezbolestně vznikajícího světa a Wittgensteinova násilí, stejně jako pokyn hledět za řeč, však překračuje hranice své básně a shrnuje v sobě poetiku celého díla. Svět je, jaký je. Autor jej spíše pozoruje, než vytváří. Z realisticky zachycených obrazů se jeho osoba často ztrácí, bez ambicí zasahovat do objektivních dějů, bez…
Ačkoli autorova tvorba obsahuje různorodé prvky, vše se spojuje pod příkrovem manuální práce, která se stala jejím výchozím bodem. Letfordse účastní mnoha akcí a autorských čtení. Sám přiznává, že „rád recituje své básně pracujícímu publiku a naučil se mnohým básním zpaměti, aby měl možnost věnovat se jejich přednesu opravdu kdekoli“. Básně Williama Letforda nepostrádají melodičnost, i jejich skladba působí sympaticky. Také autorův procítěný přednes dokáže uchvátit. Vnímavý…
Nový galerijní prostor v brněnských Černých Polích zahájil svoji činnost v polovině července výstavou Výletní místa / Garden follies loňské absolventky ateliéru Malba II na FAVU VUT – Elišky Fialové. Autorka od představení své stejnojmenné diplomové práce pokračuje v cyklu maleb a kreseb orientovaných na přírodní místa přetvořená člověkem ke zvláštnímu, zejména rekreačnímu, účelu. Pozornost věnuje především parkům, golfovým hřištím, zahradním a krajinářským úpravám –…
Pane magistře, Vy jste působil jako hornista. Proč jste si jako hudební nástroj zvolil právě lesní roh? To bylo velmi prozaické. Měl jsem, na základě maminčiných vyprávění o zážitcích z konzervatoře, romantickou představu o muzikantech, i o hudbě samotné. Nastoupil jsem do hudební školy na Mendlově náměstí, kde učila paní Kohoutová, manželka prvního učitele lesního rohu na JAMU. Hrál jsem dobře na klavír, ale paní Kohoutová mi jednou řekla: „Bohoušku, těch klavíristů je jako psů, tím…
Volba textů samotných není nijak překvapivá – Jaroslav Ježek zvolil básně svých přátel – J. Seiferta (Básník) a především V. Nezvala (Morava, Chanson, Blues, Benátská gondoliéra). Není od věci zmínit, že všechny básně Vítězslava Nezvala použité v této kompozici nesou buď hudební název, anebo přímo obsahují hudební motivy, především obrazy hudebních nástrojů. Píseň Náhrobek „Donu Juanovi” je komponována na text básně Jeana Cocteau. Volba Cocteauova textu je logická – celá…
Partneři
MUSICOLOGICA
internetový časopis
Ústavu hudební vědy
Filozofické fakulty
Masarykovy univerzity
ISSN 1805-370X
Partneři