
V tomto duchu se nesl již zahajovací ceremoniál, který zavedl diváky do diktaturou sužované manufaktury, v Asijském prostředí. Na pódiu se odehrál příběh utlačovaných dělnic, které se postavily proti režimu. Krom neopomenutelného úvodního slova ředitele festivalu Martina Hovorky došlo na představení kategorií a porotců a úvodní slova od zástupců ministerstva, kraje a města. Byla také udělena cena týdeníku Respekt, kterou po roce obhájil novinář Dalibor Bártek z České…
Prostá scéna s hlubokým, tmavým prostorem a minimem rekvizit působila velmi skromně, ovšem pocit jednoduchosti se v mžiku rozplynul. Režné kostýmy herců/zpěváků nerozlišovaly sbor od sólistů, kteří během představení ze scény vystupovali a zase se ztráceli v davu. Soubor tak působil jednotně a celistvě. Sehrané recitační a pěvecké pasáže i některé rozfázované části působily velmi přesvědčivě a srozumitelně. Velká pochvala patří symfonickému orchestru Konzervatoře Brno,…
Ukázalo se však, že program sestavený pouze ze skladeb těchto dvou velikánů české hudby je trochu problematický. Jistě, v duchu Roku české hudby se jejich výročí nabízí, možná by ale bylo vhodnější dramaturgii obohatit o další jméno (jubilantů je letos přece celá řada), nebo alespoň vybrat kontrastnější repertoár, jakkoliv je tvorba obou skladatelů odlišná. V úvodní Smetanově předehře k opeře Hubička se orchestr potýkal s intonačními nepřesnostmi, ale i přesto skladba…
Do Vánoc sice daleko, ale na jevišti Janáčkova divadla se už staví strom, vznášejí se sněhové vločky a ožívá pohádková klasika, z velkých baletních domů v žádném roce nevynechaná. Po dvanácti letech osvědčené inscenace přichystalo Národní divadlo Brno 10. října 2014 jako první premiéru sezóny Louskáčka Petra Iljiče Čajkovského ve zcela novém a fantazijním ztvárnění. Toto nastudování kanadského choreografa Fernanda Naulta vzniklo již v roce 1964 a od té doby je tradičně…
Snímek režisérky Kristýny Bartošové Pod lampou je tma zaznamenává z pozice nezávislého pozorovatele dění týkající se vzniku tanečního souboru pro romskou mládež v Josefově, městské části Jaroměře. Jedná se o „druhácký“ film studentky pražské FAMU. V názorové rovině stojí film spíš na straně „nepřizpůsobivých“ Romů. Ovšem nikoli díky prvoplánovému apelu na soucit s ostrakizovanými, ani vytvářením spletitých argumentačních figur, ale jednoduše…
Úvod V posledních několika desetiletích patří dějiny opery a hudebního divadla k poměrně prosperujícím tématům muzikologického bádání. To se zaměřilo jak na hlubší poznání struktury operního díla z pohledu dramaturgického, tak na výzkum hudebního divadla z pohledu provozu a fungování institucí. Na mezinárodní scéně se objevují stále častěji témata z oblasti sociálních dějin opery[1] či komparativní pohledy na klíčové instituce.[2] K tomuto úhlu pohledu se…
Beethovens Siebte Symphonie in A- Dur stand auf der imaginären Stufenleiter der Popularität der Ausführungen der Symphonien sicherlich was Dirigenten und Zuhörer betrifft. Die Rezeption war in der Regel sehr positiv, Wagner spricht von ihr als „die Apotheose des Tanzes", Beethoven war selbst mit ihr zufrieden und es ist ein der ersten Stücken der klassischen Musik, die als eine Audio-Aufnahme aufgezeichnet wurden. Daher ist es nicht überraschend, (mit der Ausnahme des London, wo die lange Zeit nur der zweite Satz erkannt wurde…
Cirkus sloužil a slouží jakožto symbol vytržení z každodennosti; zástupný prvek svobody a ozvláštňující prostředek. Slovy básně Vítězslava Nezvala Cirkus „Netrap se a všeho zanech/Tam v těch cirkusových stanech/pod lampami z karbidu/zapomeneš na bídu.“[2] Literáti v něm hledají motivy návratu do dětství, kdy je dítě mnohem vnímavější k radostem života. Dospělí se k těmto pocitům chtějí přiblížit prostřednictvím umění a filosofií poetismu. Proto dle…
Úloha zvuku Zvuk lze chápat jako jeden z nejsložitějších postupů ke zkoumání. Vzhledem k tomu, že mnohé zvuky z našeho okolí obvykle nevnímáme, stávají se tak pouhým pozadím pro náš zrak. Ve filmovém umění zvuk nejčastěji vnímáme jako doprovod ke skutečné podstatě kinematografie: pohyblivým obrazům. Důležité je si uvědomit, že zvuková stopa vzniká odděleně od stopy obrazové, tudíž manipulace se zvukem je nezávislá na obrazech, díky čemuž se zvuk stává stejně tak…
Partneři
MUSICOLOGICA
internetový časopis
Ústavu hudební vědy
Filozofické fakulty
Masarykovy univerzity
ISSN 1805-370X
Partneři